Εξερευνώντας μια Ορόσημη Χρονιά στη Ζωή του Πάμπλο Πικάσο από Φεμινιστική Προοπτική
Εξερευνώντας μια Ορόσημη Χρονιά στη Ζωή του Πάμπλο Πικάσο από Φεμινιστική Προοπτική
Πολλά εκθέματα προς τιμήν του Ισπανού καλλιτέχνη έχουν προγραμματιστεί να εγκαινιαστούν το 2023, αν και δεν είναι όλα εορταστικά. Μπορούμε να περιμένουμε την έναρξη τουλάχιστον σαράντα εκθέσεων προς τιμήν του Ισπανού καλλιτέχνη Πάμπλο Πικάσο σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική, καθώς η 50ή επέτειος του θανάτου του πλησιάζει το επόμενο έτος. Η ισπανική και η γαλλική κυβέρνηση είναι οι κύριοι χορηγοί αυτών των εκθέσεων, οι οποίες ομαδοποιούνται υπό τον τίτλο “Celebration Picasso 1973-2023”.
Μερικές από τις αξιοσημείωτες εκθέσεις του προγράμματος είναι οι εξής: “Picasso 1969-72: Το τέλος της αρχής” στο Μουσείο Πικάσο στην Αντίμπ (8 Απριλίου-25 Ιουνίου), “Ο κυβισμός και η οφθαλμολογική παράδοση” στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη (20 Οκτωβρίου-22 Ιανουαρίου), “Ο νεαρός Πικάσο στο Παρίσι” στο Guggenheim στη Νέα Υόρκη (12 Μαΐου-7 Αυγούστου) και “Ο Πικάσο εναντίον του Βελάσκεθ” στο Casa de Velázquez στη Μαδρίτη (Σεπτέμβριος-Νοέμβριος).
Ο αντίκτυπος του Πικάσο στην τέχνη του 20ού και 21ου αιώνα θα εξεταστεί σε όλες αυτές τις εκθέσεις, οι οποίες θα εξετάσουν επίσης τις συνομιλίες του με γνωστούς και ανερχόμενους καλλιτέχνες. Τονίζεται επίσης από τους διοργανωτές ότι θα παρουσιαστούν σύγχρονες αναγνώσεις του έργου του, συμπεριλαμβανομένης “της υποδοχής του έργου του μέσα από τον φακό του φεμινισμού”.
Μετά τις φεμινιστικές επανεκτιμήσεις του έργου του Πικάσο υπό το πρίσμα του κινήματος #MeToo, οι σχέσεις του Πικάσο με τις γυναίκες της ζωής του δέχθηκαν πυρά. Ο πίνακας του Πικάσο “Ο ονειροπόλος” του 1932 επισημάνθηκε με μια ετικέτα από την καλλιτέχνιδα Michelle Hartney τον Νοέμβριο του 2018, επικρίνοντας τον καλλιτέχνη για τον “μισογυνισμό” του. Επιπλέον, η Hartney έφερε στο προσκήνιο τη σχέση του Πικάσο με τη Marie-Thérèse Walter, το μοντέλο του, ενώ η τελευταία ήταν μόλις 17 ετών.
Το θέμα αυτό θα βρεθεί στο επίκεντρο της έκθεσης που δημιούργησαν η Αυστραλή κωμικός Hannah Gadsby και οι επιμελήτριες Lisa Small και Catherine Morris στο Μουσείο του Μπρούκλιν, η οποία θα διαρκέσει από τις 2 Ιουνίου έως τις 24 Σεπτεμβρίου. Το εγχείρημα θα “ασχοληθεί με ορισμένα από τα πιεστικά ερωτήματα που εγείρονται από το ολοένα και πιο ποικιλόμορφο κοινό των μουσείων σχετικά με τα αλληλένδετα ζητήματα του μισογυνισμού, του ανδρισμού, της δημιουργικότητας και της “ιδιοφυΐας”, ιδιαίτερα γύρω από μια σύνθετη, μυθοποιημένη φιγούρα όπως ο Πικάσο”.
Η stand-up κωμικός Hannah Gadsby έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι είναι έντονα αντίθετη με τον Πικάσο. Μίλησε επίσης για τη σχέση του ζωγράφου με τον Γουόλτερ στη σειρά “Nanette” του Netflix το 2018, καθώς και για το πρόβλημα της απομόνωσης του καλλιτέχνη από τις δημιουργίες του. Η ίδια προέβαλε το εξής επιχείρημα: “Η ζωή και η τέχνη δεν είναι το ίδιο πράγμα, δεν είναι οι ατέλειες ελαττωματικών ατόμων. Είναι μια τακτική που χρησιμοποιούν πλούσιοι άνδρες για να αυξήσουν τη φήμη τους εις βάρος ασθενέστερων, συχνά νεαρών γυναικών”. Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι η έκθεση του Μουσείου του Μπρούκλιν θα είναι ιδιαίτερα συναρπαστική.